Stav projektu R1 Banská Bystrica križovatka - amfiteáter k 25.3.2024
Vážení Bystričania, prostredníctvom dnešného článku by som vás rád informoval v akom stave je k 25.3.2024 rozšírenie kapacity zjazdu z mestského obchvatu smerom na Podlavice a hlavne smerom na Fakultnú nemocnicu s poliklinikou F.D. Roosevelta.
Pre tých, ktorý nevedia, existuje spoločný investičný zámer Mesta Banská Bystrica (MBB) a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na rozšírenie kapacity tejto cesty s názvom „R1 Banská Bystrica – križovatka amfiteáter“.
Technická štúdia „ako by nová cesta mohla vyzerať“ bola vytvorená už v roku 2018. Štúdia bola následne v roku 2019 predložená do Slovenskej agentúry životného prostredia (Tajovského 28) na Posúdenie vplyvu na životné prostredie (EIA). Materiál k stanovisku EIA (Environmental Impact Assessment) si na Enviroportal.sk môže pozrieť tu.
…návrh rozšírenia a úpravy jestvujúcich križovatiek a medzikrižovatkových úsekov jestvujúcej komunikácie Tajovského (cesta II/578) a napájaných komunikácií v križovatkách t.j. vetvy z rýchlostnej cesty R1, Školská, Švermova, Nad plážou. Potreba zaoberať sa jednotlivými križovatkami vyplynula z pravidelných kongescií vznikajúcich v dopravných špičkách a komplikujúcich dopravnú situáciu na rýchlostnej ceste R1, kde vozidlá zostávali stáť na R1, pretože nebolo možné sa zaradiť na mestských križovatkách.
Preložené do slovenčiny, NDS a MBB zahájili rozšírenie kapacity predmetnej cesty, lebo v čase špičiek stoja autá až na obchvate (cca rok 2017).
V akom štádiu sa nachádza projekt na jar 2024?
Po piatich rokoch od zahájenie EIA (šiestich rokov od technickej štúdie) je na stránke NDS.sk venovanej projektu stále uvedené „Stav prípravy: Proces EIA“.
Táto informácia si vyžiadala potrebu telefonátu s pracovníkmi NDS spojenými s koordináciou projektu. Prostredníctvom telefónu som sa dozvedel, že EIA už prebehla a projekt „R1 Banská Bystrica – križovatka amfiteáter“ vrámci NDS momentálne čaká na vypísanie verejnej súťaže na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
Vrámci vypísania verejnej súťaže treba vytvoriť „dôvodové správy“, vykonať prieskum trhu… Banskobystrická pobočka NDS do Bratislavy odovzdala prvú dôvodovú správu dňa 14.11.2023. Údajne je hotový aj prieskum trhu.
Kedy sa začne stavať?
Projekt by mohol mať vysúťaženého zhotoviteľa projektovej dokumentácie (PD) a už koncom tohto roka. Niekedy na jeseň, za 6 až 9 mesiacov, by sa mohlo začať „kresliť“.
Po dokreslení PD (0,5 roka) bude začaté územné a stavebné konanie spojené s výkupom pozemkov (optimistických 1,5 roka). Potom nasleduje verejná súťaž na zhotoviteľa, prichádza prvé rýpadlo a začína sa s výstavbou (optimistických 1,5 roka).

Ak sa nič nezmení, približne za 4 – 5 rokov, v roku 2029, v časti od oboch zjazdov z obchvatu po prechod z ulice Nad plážou smerom k Strednej zdravotníckej škole bude cesta stáť. Moja takmer narodená dcéra vtedy nastúpi do školy.
Čo Mesto Banská Bystrica?
Vzhľadom na stav projektu vrámci NDS k 25.3.2024 by bolo urgovať v Bratislave vypísanie „verejného obstarávania na zhotoviteľa projektovej dokumentácie“. Zistiť či sa vôbec do plánu verejného obstarávania na tento rok dostala aj naša cesta. Či majú v Bratislave z Bystrici všetky potrebné podklady. Ak nie, čo ešte potrebujú.
A zároveň by bolo preskúmať ako realizácia rozšírenia kapacity cesty vyzerá zo strany Mesta Banská Bystrica. MBB zabezpečuje realizáciu cesty od prechodu z ulice Nad plážou smerom k Strednej zdravotníckej škole, tzv. druhú etapu.
Záverom na dnes
Dúfam, že som niečo nedoplietol, do stavby ciest sa až tak nerozumiem. Ja len pravidelne stojím v rannej zápche, keď občas veziem do krajskej spádovej nemocnice na vyšetrenie niektorého člena rodiny.
Podnetom na napísanie tohto článku bola dopravná nehoda na danom úseku, ďalšia v poradí.

Mal(a) si tam nehodu? Znepríjemňuje ti nedorobená cestná infraštruktúra dochádzanie do práce? Za lekárom? Stojíš v zápche a nemáš čo? Zavolaj mi v priateľskom duchu. Čakám na ďalší podnet.